Thursday, April 12, 2018

YANG AKU TAKUT ....

 https://maharsept.files.wordpress.com/2013/09/allah-aku-takut.jpg

Yang aku takut...
hatiku kian mengeras dan sulit menerima nasehat, namun
sangat pandai menasehati.


Yang aku takut...
aku merasa paling benar, sehingga
merendahkan yang lain.

Yang aku takut...
egoku terlalu tinggi, hingga
merasa paling baik di antara yang lain.

Yang aku takut...
aku lupa bercermin, namun
sibuk berprasangka buruk kepada yang lain.

Yang aku takut...
ilmuku akan membuatku
menjadi sombong,memandang yang lain berbeda denganku.

Yang aku takut...
lidahku makin lincah membicarakan aib orang lain,
namun lupa dengan aibku yang menggunung dan tak sanggup kubenahi.

Yang aku takut...
aku hanya hebat dalam berkata namun
buruk dalam berbuat.

Yang aku takut...
aku hanya cerdas dalam mengkritik,
namun lemah dalam mengkoreksi diri sendiri.

Yang aku takut...
aku membenci dosa orang lain, namun
saat aku sendiri buat dosa aku enggan membencinya.

Kiranya TUHAN senantiasa menyadarkanku sehingga lebih rajin instrospeksi diri
daripada mengurusi orang lain yang belum tentu perilaku dan tutur katanya lebih baik dari diriku.
Amin...

SELALULAH MELIHAT KE DALAM DIRI...

No comments:

Post a Comment